Motywacja do nauki? Wiele zależy od oceniania i nauczyciela!

SMS Unia Tarnów

Motywacja do nauki? Wiele zależy od oceniania i nauczyciela!

Motywacja do nauki przekłada się na sukcesy – zarówno naukowe jak i zawodowe. Składa się na nią wiele czynników, ale najważniejszymi z nich są ocenianie i postawa nauczyciela.  

Motywacja do nauki zależy od oceniania!

Podstawowym czynnikiem, który motywuje uczniów i studentów jest ocenianie. Jeśli jest sprawiedliwe, to samo w sobie działa jako zachęta do zgłębiania wiedzy. Warto zwrócić uwagę na zasady przyznawania poszczególnych ocen. Szczególnie przydatna jest znajomość progów procentowych. Dzięki temu można orientacyjnie sprawdzić, czy istnieje szansa na uzyskanie pożądanego stopnia. Istotne jest ich przeliczenie, gdyż wykładowca lub nauczyciel może się pomylić przy ich wystawianiu.

Nauka.
Fot. ELLA

Inne rzeczy wpływają na motywację do nauki nastolatka, a osoby dorosłej. Z wiekiem staje się ona bardziej świadoma. To właśnie w przypadku, gdy nauczyciel był autorytetem dla dziecka, ten będzie posiadał jej nieco więcej będąc studentem i pracownikiem.

Od nauczyciela też wiele zależy...

Nastolatek jest bardziej wyczulony na kontakt interpersonalny i znacznie mocniej odbiera bodźce z otoczenia. Często problemy z motywacją do nauki wynikają z surowości edukatorów. Stare metody dyscypliny opierające się na przemocy psychicznej nie zdały sprawdzianu – o czym wszyscy doskonale wiemy. Według Józefa Pietera, jednymi z głównych aspektów działających na motywację dziecka do nauki są wpływ sugestywny nauczyciela, ambicja czy siła nawyku.

Warto zatem wiedzieć jakie kompetencje posiadają edukatorzy uczący nasze dzieci w szkołach. Szczególnie ważne jest obserwowanie zachowań pociech, które w komunikacji niewerbalnej mogą przekazać dużo więcej, aniżeli rozmawiając z rodzicem.