Bankowość mobilna. Nowe formy oszustw dręczą użytkowników BLIKa

TU Europa

Bankowość mobilna. Nowe formy oszustw dręczą użytkowników BLIKa

Chyba nie ma już na świecie osoby, która nie słyszała o płatnościach mobilnych. Prosty schemat działania BLIKa czy aplikacji bankowych umożliwia łatwy przepływ środków, nie trzeba mozolnie przepisywać numerów kont i zlecać przelewów. Teraz system znajduje się w ogniu cyberataków - tak samo jak bankowość mobilna. 

Nowa forma, nowe zagrożenia

Za takimi usprawnieniami przychodzą także zagrożenia, których zbagatelizowanie może spowodować poważne konsekwencje – wyciek danych, kradzież tożsamości czy pieniędzy. Pomimo tego, że w procesie kreowania tych nowych systemów nie zapomniano o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa, to warto poznać schematy działania przestępców.

czytaj więcej: Co warto wiedzieć o kontrolowaniu?

Zalecane jest nie instalowanie aplikacji takich jak AnyDesk czy TeamViewer Quick Support. To z ich pomocą złodzieje włamują się do aplikacji mobilnych. Nie posiadasz ich w swoim telefonie? Przestępcy bez problemu mogą i tak do Ciebie dotrzeć!

Bankowość mobilna
Fot. Fotolia

Co robić?

Aby skutecznie chronić się przed złodziejami, warto na początek zachować zimną krew i nie dyskutować z dzwoniącymi. Fałszerzy potrafią podrobić nawet smsy czy oficjalne numery banków i służb mundurowych! Często posługują się imieniem i nazwiskiem ofiar, wymieniają podstawowe właściwości kont bankowych.

Przestępcy mogą wypytywać o zalogowanie się i sprawdzenie konkretnych rzeczy, np. danych właściciela konta, czy wziętej pożyczki. Te zadania może wykonać pracownik banku! Nie musi pytać klienta o dane, ma do nich bezpośredni dostęp.

Ze strony oszustów padają też takie prośby, jak: „zwiększ limit konta…”, „wypłać środki…” – słyszysz takie polecenia? Natychmiast rozłącz się i skontaktuj z infolinią lub udaj się do oddziału. Koniecznie zablokuj i zapisz numer, aby przekazać go pracownikom banku.