Zebra i jej paski

Zebra to jedno z najbardziej spektakularnych zwierząt w naturze pod względem wyglądu. Od wielu lat uczeni szukali odpowiedzi na pytanie: skąd i po co zebrze paski? Po trwających dziesięciolecia sporach, ewolucyjne pochodzenie charakterystycznej sierści zebry wydaje się być wyjaśnione.

Różne teorie

• Na początku sądzono, że paski są formą kamuflażu. Darwin przypuszczał, że dzięki charakterystycznemu ubarwieniu zwierzętom w paski łatwiej ukrywać się w wysokiej trawie, czy krzewach. Niestety jest to mało wiarygodne, ponieważ zwierzęta te najczęściej przebywają na otwartych przestrzeniach. Na afrykańskim stepie większość z nas wie lub domyśla się, że te piękne zwierzę w paski z  łatwością rozpoznaje się nawet z dużej odległości!
  • Alfred Russel Wallace uważał natomiast, że taki wzór ubawienia najbardziej przydaje się zwierzętom, kiedy idą do wodopoju o zmierzchu. Wtedy zupełnie nie rzucają się w oczy, czarne i białe paski zlewają się ze sobą, dzięki czemu nadają zebrom różne odcienie szarości. Koncepcja kamuflażu była jedną z tych, które utrzymywały się najdłużej przy badaniu zwierząt w paski.
  • Kolejna hipoteza zakłada, że owe paski mają olśnić drapieżnika i utrudnić mu oszacowanie wielkości potencjalnej ofiary. Jest też teoria, która sugeruje, że paski mogą służyć do rozpoznawania członków własnego stada. Choć na pierwszy rzut oka dla człowieka są one takie same, dla zwierząt w stadzie są czymś w rodzaju kodu. Zebry rozpoznają członków stada na podstawie układu pasków na bokach, który jest niepowtarzalny u każdego osobnika. Możemy porównać to, do naszego układu linii papilarnych.

fot. apkpure

• Badania z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis obalają jednak wszystkie wcześniejsze teorie. Na łamach czasopisma „Nature Communications” badacze przedstawili twarde dowody na to, że paski na zebrze mają za zadanie odpędzić od nich o wiele groźniejszego przeciwnika niż lwy, lamparty czy hieny. Paski mają za zadanie zmylić roznoszące choroby owady, m. in. muchy tse-tse. Naukowcy przeprowadzili badania pod kątem obecności drapieżników, klimatu i występowania groźnych owadów. Wszelkie dostępne zdjęcia i dokumenty dotyczące zwierząt w paski również są dostępne dla każdego, do wglądu. Wykorzystując modele komputerowe badacze wysnuli hipotezę, że paski mają za zadanie odstraszać gzy i muchy tse-tse. Jak myślicie, do jakiego wnisoku jeszcze dojdą naukowcy?

Waszym zdaniem dlaczego zebry mają paski i do czego one im służą?