CAR Magazine
JAPONIA CHCE CAŁKOWITEJ ELEKTROMOBILNOŚCI
Nowy dyrektor generalny Hondy zobowiązał się zakończyć sprzedaż samochodów z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym do 2040 r., co jest jednym z najbardziej ambitnych celów przejścia na elektromobilność wśród największych producentów samochodów na świecie.
Ambitne plany
„To, co dzisiaj zaprezentowaliśmy, jest bardzo trudne. Nie możemy jeszcze jasno wyjaśnić podstaw ich osiągnięcia, ale uważam, że wyjaśnienie celów jest pierwszym ważnym krokiem”- powiedział Toshiro Mibe.
Na początku tego roku GM zapowiedziało, że wszystkie jego samochody i ciężarówki będą w pełni elektryczne lub zasilane wodorem do 2035 roku. Większość innych, dużych producentów samochodów wyznaczyło daty zakończenia sprzedaży tradycyjnych silników, ale nadal będzie polegać na silnikach hybrydowych, które łączą mniejszy silnik benzynowy lub wysokoprężny z akumulatorem. Zgodnie z planem Hondy, pojazdy elektryczne i ogniwa paliwowe będą stanowić 40 procent sprzedaży nowych samochodów w Ameryce Północnej i Chinach do 2030 roku, a wynik 80 procent osiągną do 2035 r. Honda nie przedstawiła planu dla Europy, gdzie ma mniejszy udział w rynku, ale zapowiedziała, że przejście na elektryczny będzie jeszcze szybsze w regionie ze względu na surowsze przepisy dotyczące emisji.
Fot. allthecars.wordpress.com
Owocna współpraca z GM
Wyjątkiem od celów jest Japonia, gdzie jest ona silnie uzależniona od sprzedaży hybryd, których pionierem jest Toyota. Na rodzimym rynku Hondy planowany wskaźnik sprzedaży nowych samochodów do 2030 roku, to 80% samochodów hybrydowych i 20% pojazdów zasilanych bateriami lub wodorem. Mibe powiedział, że jednym z kluczowych czynników umożliwiających osiągnięcie celów jest udoskonalenie technologii budowania akumulatorów. Honda zamierza wprowadzić lżejsze i bezpieczniejsze baterie „całkowicie półprzewodnikowe” do samochodów sprzedawanych w drugiej połowie lat 20. XXI wieku. Aby przyspieszyć rozwój pojazdów elektrycznych z technologią autonomiczną, CEO Hondy ogłosił, że grupa zainwestuje łącznie 5 bilionów jenów (46 miliardów dolarów) w badania i rozwój w ciągu najbliższych sześciu lat. Honda ogłosiła swoje plany zaledwie dzień po tym, jak premier Japonii Yoshihide Suga wyznaczył nowy cel ograniczenia emisji dwutlenku węgla w kraju do 46 procent poziomu z 2013 roku do 2040 roku. W tym celu japoński koncern rozszerzył zakres działań sojuszu z General Motors. Obie firmy wspólnie opracowują dwa duże pojazdy elektryczne z systemem akumulatorów GM Ultium i planują wprowadzić je w Ameryce Północnej do 2024 r.
Wszystko wskazuje na to, że już niedługo pojazdy z napędem benzynowym i wysokoprężnym przejdą do lamusa, za sprawą japońskich aut elektrycznych.
Komentarze