Technologie, które zmieniły rynek pracy

gov.pl

Technologie, które zmieniły rynek pracy

Dla pracowników umysłowych wideokonferencje to nowa norma. Przenosi się ona nawet na opiekę zdrowotną, a telemedycyna rozrasta się z powodu w warunkach szalejącego koronawirusa. Warto pamiętać, że technologia zmieni przyszłość pracy nie tylko dzięki wideorozmowom.

Zmiany w formie zatrudnienia

Nie można zaprzeczyć, że zacierająca się granica między domem a biurem zmieniła biznes. Jedną z oznak tej zmiany jest uruchomienie przez brytyjski koncern BT nowej, dedykowanej jednostki biznesowej w Wielkiej Brytanii, ukierunkowanej na rynek SoHo (pojedyncze/małe biuro/biuro domowe), który obejmuje ponad 95% firm z sektora prywatnego w kraju.

Już wcześniej firma BT zobowiązała się do połączenia 20 milionów gospodarstw domowych i firm za pomocą światłowodów w ciągu tej dekady, inwestując 12 miliardów funtów, aby to osiągnąć. Ten ogromny program wydaje się być uzasadniony w obliczu załamania w 2020 r., ponieważ coraz więcej firm zmniejsza swoje biura, a lwia część zatrudnionych pracuje w domu. Zmiana zostanie z rynkiem pracy po pandemii - przyszłość  będzie kształtowana nie tylko przez światłowody, ale także przez technologie 5G i nowe możliwości.

BT
Fot. BT.com

Niedawny raport GlobalData na temat sektora telekomunikacyjnego zauważa, że globalna łączna liczba rachunków stałego dostępu bezprzewodowego (FWA) dla firm i mieszkań wyniosła 32,4 milionów w 2020 roku. GlobalData prognozuje, że po pandemii wzrost globalnych rachunków FWA ustabilizuje się na jeszcze wiekszym poziomie w latach 2021-2025.

„Zapotrzebowanie na domowe usługi szerokopasmowe skłoniło niektórych operatorów, takich jak BT i TIM Italy, do przyspieszenia wdrażania sieci światłowodowej. Ponadto, ponieważ pracownicy preferują hybrydowe środowisko pracy po pandemii, to zapotrzebowanie na szybsze, silniejsze i łączności szerokopasmowe w domach będą jeszcze większe" - powiedziała Madison Galati, analityczka rynku telekomunikacyjnego i wywiadu w GlobalData.

Ankiety przeprowadzone przez firmę wykazały, że 44% pracowników chce pracować w środowisku hybrydowym między domem a biurem.

Platformy opierające się na współpracy odnoszą triumfy

Analiza wskazuje, że pandemia COVID-19 oznacza ogromny impuls dla platform opierających się na współpracy. Na przykład Microsoft poinformował, że 44 miliony osób korzystało z jego oprogramowania Teams 18 marca 2020 r., czyli o 12 milionów więcej niż liczba aktywnych użytkowników dziennie, którą miał tydzień wcześniej. Podążając za tym samym trendem, platforma komunikacji roboczej Slack ujawniła, że jej przychody za trzy miesiące do końca kwietnia 2020 r. wyniosły 201,7 mln USD, co oznacza wzrost o 50%!

Współpraca, to jednak coś więcej niż komunikacja online. Obejmuje również platformy zarządzania relacjami z klientami (CRM), takie jak te dostarczane przez Salesforce i Oracle.

„Rynek CRM stał się polem bitwy dla dostawców, ponieważ doświadczenie klienta jest teraz strategicznym imperatywem dla firm każdej wielkości” – piszą analitycy GlobalData.

Slack
Fot. CNET

Najbardziej aktywną firmą CRM w zakresie fuzji i przejęć jest Salesforce, które od stycznia 2018 r. ogłosiło kilka dużych przejęć. Obejmują one zakup Tableau za 15,7 mld USD oraz przejęcie MuleSoft za 6,5 mld USD. Te dwie umowy dały Salesforce większy dostęp do danych korporacyjnych, bez względu na to, gdzie są przechowywane. Niedawno firma ogłosiła, że przejmie Slacka za 27,7 mld USD. W rezultacie Slack będzie głęboko zintegrowany z każdą chmurą Salesforce i będzie działał jako nowy interfejs dla Salesforce Customer 360.

Facebook rozrósł się bardziej, niż nam się wcześniej wydawało

Firmą, na którą najbardziej warto zwrócić uwagę, jest jednak Facebook. Oprogramowanie Workplace giganta mediów społecznościowych robi śmiałe kroki z rynku konsumenckiego do przedsiębiorstw, z ponad 200 milionami klientów. W tej bazie znajduje się 30 000 organizacji korzystających z Workplace, w tym siedem milionów płatnych subskrybentów platformy. Dzięki bezpłatnym okresom próbnym i miesięcznym cenom za użytkownika, które obecnie zaczynają się od 4 USD w przypadku mniejszych organizacji/zespołów i 8 USD w przypadku złożonych, atrakcyjność Workplace jest ogromna. Konkurenci będą zatem musieli udowodnić swoją wartość na innych czynnikach niż cena.

Workplace
​​​​​​​Fot. Workplace

Inwestycje Facebooka w technologie następnego etapu, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR), mogą również zazębiać się z jego interesami biznesowymi w dalszej kolejności. To dlatego, że wizualizacja to kolejny kluczowy element przyszłości pracy.

„Wizualizacja polega na wykorzystaniu obrazów lub grafik do przekazywania informacji lub przekazywania wiadomości” – piszą analitycy GlobalData.

W erze cyfrowej pracownicy mają do dyspozycji nowy zestaw narzędzi do obsługi złożonych zadań i interakcji z ciągle zmieniającą się i powiększającą się ilością informacji. Jednym z przykładów jest wizualizacja danych: narzędzia, które zawierają animację, interaktywność i multimedia, aby przyspieszyć analizę i ułatwić podejmowanie decyzji.

Wirtualna rzeczywistość stała się jeszcze bardziej zaawansowana

Rozszerzona rzeczywistość (XR) może być kolejną odpowiedzią na to, jak technologia zmieni przyszłość pracy. Zestawy słuchawkowe rzeczywistości rozszerzonej (AR) i inteligentne okulary mogą być używane do uzyskiwania dostępu do środowisk online, takich jak platforma współpracy firmy Spatial, w której pracownicy korzystają z awatarów 3D w wirtualnej przestrzeni roboczej.

XR Reality
​​​​​​​Fot. Inc. Magazine

W międzyczasie Microsoft oferuje Mesh, opartą na chmurze aplikację do spotkań w rzeczywistości mieszanej, która umożliwia osobie cyfrowy dostęp do zdalnej. To rozwiązanie klasy korporacyjnej jest idealne do pracy związanej z fizycznymi modelami 3D.

Prawie wszystkie te najnowocześniejsze technologie należą do ekosystemu Internetu Rzeczy (IoT), w którym system połączonych czujników i siłowników kontroluje i monitoruje środowisko oraz poruszające się w nim przedmioty i osoby.

Ogromny IoT na horyzoncie

Rozpowszechnienie technologii 5G musi nastąpić jak najszybciej, aby nastąpił kolejny etap wdrażania wszechobecnego Internetu Rzeczy. „Ogromny Internet Rzeczy” będzie wiązał się z wykorzystaniem tanich czujników i baterii o długiej żywotności w inteligentnych licznikach, miastach i domach, a także w zarządzaniu flotą na dużym obszarze, w przeciwieństwie do lokalnego rodzaju zasięgu 5G, który jest obecnie dostępny.

5G zmieni infrastrukturę komunikacyjną, umożliwiając szybsze przesyłanie danych. Miasta drugorzędne odniosą korzyści z tego zasięgu. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ wiele małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) ma swoją siedzibę w takich miastach.

IoT
​​​​​​​Fot. Itech Brand

Global Workplace Analytics przewiduje, że do końca 2021 r. od 25% do 30% pracowników na całym świecie będzie zatrudnionych w domu przez wiele dni w tygodniu. Jednak bez względu na to, gdzie znajduje się dom, szerokopasmowy Internet klasy korporacyjnej może być również i tam, ponieważ łącze sieci 5G może być wykorzystywane do dostarczania Internetu na poziomie biznesowym pracownikom zdalnym.

Tak naprawdę już teraz nastąpiły ogromne zmiany, których wcześniej zwyczajnie nie zauważyliśmy. Technologia w dobie pandemii COVID-19 dokonała niesamowitej ewolucji, na którą nie składają się wyłącznie spopularyzowane wideorozmowy.