Elektryczne ciężarówki?

Elektryczne ciężarówki?

Scania - producent ciężkich pojazdów użytkowych wprowadziła właśnie na rynek pierwszą serię w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych. 

Zeroemisyjna Scania

Scania oficjalnie zaprezentowała dwie ciężarówki zaprojektowane z myślą o firmach, które dostarczają towary do stref o niskiej lub zerowej emisji: Scania PHEV i Scania BEV. Nabywcy wersji elektrycznej będą mieli do wyboru baterie o pojemnościach 165 i 300 kWh. Ta ostatnia ma pozwalać na przejechanie do 250 kilometrów na jednym ładowaniu! 

Pojazdy wyposażone są również w gniazdo Combined Charging System (CCS) do ładowania pojazdu bezpośrednio z sieci elektrycznej. Przy mocy ładowania 130 kW pięć pakietów akumulatorów (165 kWh) można naładować w czasie krótszym niż 55 minut. To, zdaniem firmy powinno wystarczyć na relatywnie szybkie doładowanie przez kierowcę w czasie przerwy w pracy podczas dnia roboczego. Silnik elektryczny ma natomiast moc 230 kW (313 KM) oraz 2 200 Nm momentu obrotowego.

fot. elektrowoz

Silnik elektryczny Scanii PHEV oferuje natomiast 115 kW (156 KM) mocy, silniki spalinowe natomiast mogą dostarczyć 205 lub 265 kW mocy (279 KM lub 360 KM). Dzięki aplikacji Scania Zone, hybryda może automatycznie przełączać się w tryb elektryczny, gdy znajdzie się w strefie o niskiej lub zerowej emisji Jak informuje producent w komunikacie, pojazdy te są przeznaczone przede wszystkim do transportu w warunkach miejskich, w dostawach dziennych lub nawet bardziej nocnych. Elektryczne pojazdy mogą być wykorzystywane do transportu różnych ładunków, także w temperaturze kontrolowanej. Mogą także stanowić podstawę zabudowy dla pojazdów z zabudową hakową, wywrotek, betonomieszarek, śmieciarek, a także pojazdów straży pożarnej i pomocy drogowej.