Bezczynność mediów społecznościowych w walce z dezinformacją

Counterhate CO UK

Bezczynność mediów społecznościowych w walce z dezinformacją

4 czerwca bieżącego roku, „Center of Countering Digital Hate” znane jako CCDH, opublikowało swój raport dotyczący działań serwisów społecznościowych przeciwko dezinformacji. Pod lupę wzięto 3 największych graczy – Facebooka, Twittera oraz Instagrama. Wnioski nie napawają optymizmem.

Najlepsze działanie, to brak działania?

Raport został wykonany w oparciu o zorganizowaną przez CCDH akcję, do której zaangażowano zespół Youth Again Misinformation. Między 20 kwietnia a 26 maja zgłosili oni 649 postów na wszystkich trzech platformach, związanych z rozsiewaniem fałszywych informacji. Przykładowe treści zgłaszanych postów brzmiały następująco: „Wirusy nie mogą być przenoszone drogą powietrzną”, „5G powoduje koronawirusa”, „Ludzie umierają w wyniku szczepień”. Wyniki pokazały, że w związku z akcją,  gólnie powzięto działania przeciwko zaledwie 10% raportowanych treści. Największą aktywność wykazano w sferze usuwania postów, stanowiła bowiem 6.3% całości. Możliwość usunięcia kont, ukrycia wiadomości przez ich właścicieli też została wzięta pod uwagę.

Fot. CCDH

Stosunkowo niewielka reakcja ze strony mediów społecznościowych spotkała się z niezadowoleniem członków YAM, według słów z jednego z nich:

„Kiedy dołączyłem do zespołu, spodziewałem się, że zostanie usunięta przynajmniej 1/3 zgłoszonych przez nas treści. Widząc, że zareagowano na zaledwie 1/10 łamie mi się serce, zwłaszcza iż robimy to aby ratować ludzkie życie i zahamować nienawiść”