Gizmodo

Astronomów zachwyciła najstarsza znana gwiazda

Najstarsza gwiazda

Nowo odkryta gwiazda zyskała dość skoplikowaną nazwę, bo 2MASS J18082002-5104378 B. Jest ona zdecydowanie najstarszą gwiazdą, jaką do tej pory udało się odkryć naukowcom. Co ciekawe, jest ona o 3 miliardy starsza od gwiazdy, którą do tej pory nazywaliśmy najstarszą. Astronomowie oszacowali, że liczy ona aż 13,5 miliardów lat. Prawdziwą ciekawostką jest fakt, że nie jest ona wielka i zawiera małą ilość metali - oznacza to, że nie powstała po wybuchu żadnej Super Nowej! Można ją znaleźć w cienkim dysku Drogi Mlecznej, czyli w tej samej części, w której znajduje się nasza Ziemia.

Wielki Wybuch

Naukowcy od dawna zaznaczali, że pierwsze gwiazdy musiały powstać tuż po Wielkim Wybuchu. Składały się początkowo z pierwiastków takich, jak hel, wodór oraz lit. W momencie końca swojego żywotu, w eksplozji supernowych, uwalniały one w kosmos pierwiastki cięższe, niż hel. Następne, nowsze gwiazdy, mogły więc powstać w obłokach materii wzbogacone o metale z pierwszych gwiazd. Nowo odkryte ciało niebieskie ma w sobie zaskakująco mało metali - stąd astronomowie szybko wydali informację, że musiało ono powstać w pierwszej kolejności, co czyni je najstarszą gwiazdą. To fascynujące, że gwiazda o tak małej masie mogła istnieć ponad 13 milardów lat! Dotychczas sądzono, że najstarsze gwiazdy to jedynie masywne obiekty, które w wolnym tempie spalają swoje paliwo.

Naukowcy pokładają w nowym odkryciu wielkie nadzieje: dzięki niemu istnieje możliwość na opracowanie systemu, które pomoże nam wykrywać gwiazdy powstałe tuż po Wielkim Wybuchu. Wszechświat odkryje przed nami więcej tajemnic!