Autonomiczne pojazdy w USA? Wystarczy rok!

GM Authority

Autonomiczne pojazdy w USA? Wystarczy rok!

General Motors i jego jednostka ds. technologii autonomicznych, Cruise, zwróciły się do amerykańskich organów nadzoru o pozwolenie na zbudowanie i wdrożenie autonomicznego pojazdu bez elementów sterujących, takich jak kierownice lub pedały hamulca.

Amerykańska biurokracja

Cruise domagał się pozwolenia na wdrożenie Cruise Origin - pojazdu, który nie potrzebuje części, takich jak kierownica, aby bezpiecznie działać. Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) ma uprawnienia do wydawania petycji, aby zezwolić ograniczonej liczbie pojazdów autonomicznych na tymczasowe poruszanie się po drogach USA.

„Złożenie tej petycji sygnalizuje, że Cruise i GM są gotowe do zbudowania i wdrożenia Origin, tutaj - w Ameryce” – oznajmiło Cruise, mówiąc, że rozszerzy to opcje mobilności dla osób, które napotykały bariery w standardowym transporcie.

Mobilna kostka

Pojazd Origin, opracowany we współpracy z firmą GM i inwestorem Cruise, firmą Honda Motor, ma dwa długie siedzenia zwrócone do siebie, które mogą wygodnie pomieścić czterech pasażerów. Oczekuje się, że produkcja rozpocznie się pod koniec 2022 r. w Detroit, w fabryce GM, a pojazdy zostaną dostarczone już w 2023 r. 

Cruise Origin na ulicy
Fot. GM/ Cruise

Już w 2018 r. GM złożył petycję do NHTSA o zezwolenie homologacyjne samochodu zbudowanego na podstawie Chevroleta Bolt bez kierownicy i pedałów hamulca. Pod koniec 2020 roku GM wycofał petycję. Ustawodawstwo mające na celu przyspieszenie rozmieszczania autonomicznych samochodów na drogach USA utknęła w Kongresie.

Stellantis wygryza konkurencję. Co planuje koncern motoryzacyjny?

Problemy legislacyjne i azjatycki rywal

Zgodnie z obowiązującym prawem, firmy mogą ubiegać się o zwolnienie z norm bezpieczeństwa pojazdów silnikowych dla maksymalnie 2500 wyprodukowanych jednostek na okres do dwóch lat, które nie spełniają obowiązujących przepisów federalnych. W maju 2021 r. Cruise wezwał prezydenta USA, Joe Bidena, do poparcia przepisów podnoszących limit liczby pojazdów, o które firma może starać się zwolnić. Zasady zostały w dużej mierze napisane kilkadziesiąt lat temu i zakładano, że kierowcy będą kontrolować jednostki.

W grudniu chińska firma Geely Holding poinformowała, że ​​jej marka premium mobilności elektrycznej, Zeekr, będzie produkować pojazdy elektryczne dla Waymo, autonomicznej jednostki koncernu Alphabet, która będzie wykorzystywana jako w pełni autonomiczny pojazd do przewożenia pasażerów w całych Stanach Zjednoczonych. Zdjęcia koncepcyjne przedstawiały przestronny, nisko osadzony minivan bez kierownicy, z miejscami do siedzenia dla około pięciu pasażerów.