GM Authority

Stellantis zapłaci karę. Dieselgate 2.0?

Amerykańska firma Fiat Chrysler Automobiles przyznała się do winy i zapłaci około 300 milionów dolarów w ramach ugody mającej na celu rozwiązanie wieloletniego śledztwa Departamentu Sprawiedliwości w sprawie oszustw związanych z emisją silników Diesla.

Koncern zapłaci

FCA US, obecnie część Stellantis, zapłaci około 300 milionów dolarów kary. Udowodniono, że koncern dokonał obejścia wymagań dotyczących emisji dla ponad 100 000 pojazdów amerykańskiej gamy modelowej.

"FCA US zaangażowała się w wieloletni program mający na celu wprowadzenie w błąd amerykańskich organów regulacyjnych i klientów", powiedział zastępca prokuratora generalnego Kenneth Polite. Departament będzie ścigać "spółki, które starają się przedkładać zyski ponad szczerość, dobry ład korporacyjny i terminową naprawę".

Stellantis
Fot. WNP

Badania na koszt firmy

Sędzia okręgowy USA, Nancy Edmunds z Detroit, wyznaczyła datę wyroku na 18 lipca. Ugoda obejmuje karę w wysokości 203,6 miliona dolarów oraz  dodatkową grzywnę w wysokości 96,1 miliona dolarów. Rząd zauważył, że FCA US wcześniej zapłaciła 311 milionów dolarów kary cywilnej i wypłaciła ponad 183 miliony dolarów odszkodowania ponad 63 000 osobom w ramach pozwu zbiorowego dotyczącego emisyjności ich diesli.

FCA US będzie podlegało trzyletniemu okresowi próbnemu. Producent samochodów musi przeprowadzić wstępną ocenę zgodności z ustawą o czystym powietrzu oraz procedurami kontroli i testowania, złożyć raport i przygotować co najmniej dwa przeglądy i raporty uzupełniające.

Dieselgate 2.0

Departament Sprawiedliwości dodał, że FCA US zainstalowało zwodnicze funkcje oprogramowania, które miało na celu uniknięcie kontroli regulacyjnych i nieuczciwe pomaganie pojazdom z silnikiem Diesla w spełnianiu wymaganych norm emiisji. Firma celowo skalibrowała systemy kontroli, aby podczas federalnych procedur testowych wytwarzać mniej spalin niż w normalnych warunkach jazdy.

Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, których dotyczy ten problem, obejmują lata modelowe od 2014 do 2016 roku. W 2021 roku FCA połączyła się z francuskim producentem Peugeota - PSA, tworząc koncern Stellantis.

Wyrok ma miejsce pięć lat po tym, jak Volkswagen przyznał się do winy w sprawie kalibracji emisyjnością, który dotknął prawie 600 000 pojazdów. Skandal był znany jako "Dieselgate".

Komentarze

Drogi Użytkowniku!

x

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).