Darmowy transport publiczny w Europie?
To właśnie w Luksemburgu jazda tramwajem, pociągiem, a nawet autobusem będzie dla pasażerów całkowicie darmowa.
Skąd taka decyzja?
Xavier Bettel, który został wybrany premierem po raz drugi, oparł swoją kampanię o ochronę środowiska. Powiedział, by polepszyć sytuację, wprowadzi między innymi darmowy transport publiczny. Ma to zniechęcić mieszkańców do przemieszczania się samochodami.
Drugim pozytywem tego pomysłu jest oszczędność na sprzedaży oraz kontroli biletów.
To miasto obecnie boryka się z dużymi korkami, bowiem prawie 400 tysięcy osób dojeżdża samochodem do pracy. Dlatego właśnie władze próbują podjąć nawet tak radykalne sposoby, by walczyć z transportem indywidualnym i zachęcić ludzi do przesiadki w transport publiczny.
Wcześniej ponownie powstał w tym mieście tramwaj, a w soboty niektóre linie tramwajowe zapewniają darmowe przejazdy, z których korzystają na pewno turyści. Latem tego roku dzieci oraz młodzież do 20 roku życia mogła jeździć całkowicie za darmo. Uczniowie szkół średnich mogły za darmo dojeżdżać do szkoły i wrócić do domu.
W Estonii bezpłatny transport zaczął się od stolicy, dopiero później wprowadzono to na terenie prawie całego kraju. Rozwiązanie obejmuje aż 11 z 15 prowincji. Taki transport dotyczy jednak tylko obywateli, więc turyści muszą normalnie zapłacić za podróże na terenie kraju.
Inaczej ma być właśnie w Luksemburgu – tutaj przejezdni turyści nie zostaną wykluczeni. Dlaczego rząd tak zadecydował? Uznano, że do tego niewielkiego kraju do pracy dojeżdża aż 200 tysięcy obcokrajowców! Są to głównie osoby z Francji, Belgii oraz Niemiec.
Czy darmowy transport publiczny rzeczywiście zachęci ludzi do korzystania z niej i zmniejszy korki?
W stolicy Estonii, Tallinie zaledwie 8% więcej osób zrezygnowała z samochodu na rzecz autobusu czy tramwaju. Spowodowało to również, że średnia podróż samochodem wydłużyła się o ponad 30%!
Istnieje również obawa, że brak kontroli biletów i darmowe przejazdy sprawią, że do tych pojazdów zacznie przychodzić więcej bezdomnych osób, które nawet w Polsce są już problemem. Jak wiemy osób tych nie można wyprosić inaczej, niż dzięki osobie kontrolującej pojazdy.
Wiele osób zaznacza, że trzeba jeszcze przemyśleć wprowadzenie darmowego przejazdu. Jak bowiem będą wtedy wyglądać pierwsza i druga klasa w pociągu?
Sam pomysł nie jest nowy, bowiem nawet niektóre Polskie miasta zapewniają darmowe przejazdy dla wybranych osób. Np. osoby niepełnosprawne mogą jeździć za darmo na terenie Warszawy i z bardzo dużą zniżką w Olsztynie.
Na świecie jest aż 120 miast, które proponują podobne rozwiązania dla wybranych. Jak więc całkowite zniesienie opłat wpłynie na budżet państwa w Luksemburgu?
Komentarze