Carbon brief

Bill Gates, a globalne ocieplenie

O globalnym ociepleniu usłyszymy z każdej strony: jest to przecież katastrofa klimatyczna, która dotyczy każdego z nas. Nie oszukujmy się, pomimo swoich wad, miliarderzy mają większą szansę na załagodzenie skutków ocieplenia klimatu, niż przeciętny mieszkaniec Ziemi. Jaki pomysł chce wesprzeć Bill Gates?

Pomysł rodem z filmu science-fiction

Zaskoczeniem może być fakt, że Billa Gatesa interesuje się rozpyleniem milionów ton specjalnych aerozoli. Jakiś czas temu pomysł ten wyszedł od naukowców z Uniwersytetu Harvada. Plan obejmuje przeprowadzenie kilkuletniego eksperymentu geoinżynieryjnego, w czasie którego będą rozpylane odpowiednie substancje w stratosferze.  Aerozole w teorii mają blokować nadwyżkę promieniowania słonecznego, które dociera do powierzchni naszej planety. Tym samym zatrzyma postęp globalnego ocieplenia, ochłodzi Ziemię i uratuje nas przed strasznymi skutkami! W opublikowanych już informacjach możemy się dowiedzieć, że do tego rozwiązania zostanie wykorzystanych prawie tysiąc samolotów przystosowanych do rozpylania substancji w atmosferze.

(fot. Carbon brief)

Naturalna inspiracja

Inspiracją do rozpylenia specjalnych aerozoli w stratosferze okazały się potężne wybuchy wulkanów: gazy i pyły, które uwalniały się w czasie erupcji znacząco ochłodziły klimat. Geofizycy z Harvardu postanowili zrobić to samo. Niestety cały pomysł spotkał się z wielkimi kontrowersjami. Cieszymy się, ze naukowcy pozwolili działać, nim będzie za późno! Na dyskusje zawsze jeszcze przyjdzie czas. Na początek plan zakłada rozpylenie zaledwie 2 kg pyły (w postaci dwutlenku siarki, tlenku gliny lub węglanu wapnia) w wysokości około 16 kilometrów nad powierzchnią Nowego Meksyku. Wiadomo, że pył pod pływem wiatru się rozprzestrzeni, jednak naukowcy zapewniają, ze stanie się to na niewielkim obszarze. W tym czasie zmierzone zostaną współczynniki odbicia materiały, stopień ich rozproszenia (lub skupienia) oraz sprawdzają, w jaki sposób reagują one z innymi związkami z atmosfery.

Całe badanie jest oczywiście całkowicie bezpieczne! Eksperyment polega głównie na sprawdzeniu, jakie ilości środków i jakie stężenie substancji będzie potrzebne do przeprowadzenia całego pomysłu w jak najszybszym czasie.