Moto.pl
Tesla inwestuje w Niemczech. Jedyna taka fabryka w Europie!
Tesla otrzymała warunkowe pozwolenie budowy dla swojej niemieckiej gigafabryki w pobliżu Berlina. Kończą się miesiące opóźnień dla tej przełomowej inwestycji o wartości 5 miliardów euro.
Kluczowa inwestycja w Europie
Premier Brandenburgii, Dietmar Woidke powiedział podczas briefingu informacyjnego, że rozwój oznacza „wielki krok w przyszłość”, dodając, że fabryka Tesli będzie głównym motorem przemysłowym i technologicznym dla Niemiec i regionu. Tesla prowadzi rozmowy z licznymi dostawcami części w regionie, aby zaopatrywać się w lokalne surowce, skracając czas oczekiwania i koszty dostaw.
Podkreślając intensywną konkurencję stojącą przed Teslą, Volkswagen zapowiedział, że wyda około 2 miliardów euro na nową fabrykę w pobliżu siedziby głównej w Wolfsburgu, aby wyprodukować Trinity, pierwszy z nowej generacji pojazdów elektrycznych dla niemieckiego producenta.
536-stronicowe warunkowe pozwolenie na budowę dla Tesli nie oznacza, że amerykański pionier pojazdów elektrycznych może od razu rozpocząć produkcję. Musi najpierw udowodnić, że spełnia wiele warunków, m.in. w zakresie wykorzystania wody i kontroli zanieczyszczenia powietrza.
Dopiero wtedy Tesla otrzyma długo oczekiwane pozwolenie na eksploatację i faktycznie zacznie wprowadzać na niemiecki rynek 500 000 pojazdów zasilanych bateriami, które chce produkować każdego roku w nowym zakładzie, znajdującym się w małej gminie Gruenheide.
Fot. Wirtualne Media
Szybsze dostawy
Rozpoczęcie produkcji w Niemczech oznaczałoby, że Tesla będzie mogła dostarczać swoje samochody Model Y klientom europejskim szybciej i taniej. Firma planuje w ciągu najbliższych dwóch tygodni pokazać, że spełnia narzucone warunki. Następnym wyzwaniem dla Tesli będzie jak najszybsze zwiększenie produkcji - zajmie to więcej czasu niż budowa samej fabryki.
Zakład, który Tesla zaczęła budować na podstawie wstępnych pozwoleń, będzie również obejmować fabrykę akumulatorów zdolną generować ponad 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie – wyprzedzając europejskich konkurentów.
Baterie do samochodów produkowanych na miejscu będą początkowo pochodzić z Chin, ale Tesla zamierza osiągnąć masową produkcję w niemieckiej fabryce akumulatorów do końca przyszłego roku.